ایران در نقشه جهان

گزارش دومین نشست بین المللی "زن، صلح و امنیت پایدار"

سه شنبه دوم مهر ماه 1398

با همکاری انجمن علوم سیاسی ایران و معاونت ریاست جمهوری اسلامی ایران در امور زنان و خانواده، دومین نشست بین المللی "زن، صلح و امنیت پایدار" در روز سه شنبه مورخ هفتم اسفند ماه 1397 در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

در افتتاحیه ی این رویداد، محمد الناصری، مدیر امور خارجه کشورهای عربی و آسیا-اقیانوسیه برای سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، صداقت قهرمان آوا، مدیر کمیته دولتی زنان آذربایجان، خانم ودیعتی، مدیرکل امور حقوق بشر وزارت امور خارجه، دلبر نظری، وزیر امور زنان کشور افغانستان و سرکار خانم معصومه ابتکار، معاونت ریاست جمهوری ایران در امور زنان و خانواده حضور داشتند. ایشان ضمن تبریک روز زن به تمامی زنان حاضر در مجلس٬ به ترسیم وضعیت زنان در حوزه مورد فعالیت خود پرداختند.
photo_2019-05-21_20-21-56در بخش دوم این برنامه که پس از افتتاحیه آغاز شد، نخستین پنل این نشست با محوریت نقش جنسیت در تثبیت صلح و حل منازعات مسلحانه آغاز به‌کار کرد. سفیر سوئد در ایران، نماینده سازمان یونیسف در ایران، خانم مولاوردی، نماینده اسبق ریاست جمهوری در امور شهروندی، دکتر پوریا عسگری استاد دانشگاه علامه طباطبایی و خانم دکتر نسرین مصفا، استاد پیشکسوت حقوق از سخنرانان این پنل بودند. در این پنل از موضوعاتی همچون قطعنامه ۱۳۲۵ سازمان ملل در راستای افزایش مشارکت زنان، قدمت مفهوم صلح و معنای متاخر صلح در دنیای کنونی، نسبت مشارکت زنان و توسعه پایدار، نقش جنگ در زندگی کودکان و زنان، زنان فعال در حوزه صلح در جهان سخن به میان آمد. در پایان این پنل تعدادی از شرکت کنندگان به طرح سوالات خود نیز پرداختند.
photo_2019-05-21_20-22-01در پنل دوم این همایش، که با مدیریت خانم فاطمه اشرفی، مدیرعامل انجمن حامی؛ حمایت از زنان و کودکان پناهنده برگزار شد، آقای محمد الناصری مدیر امور خارجه کشورهای عربی و آسیا-اقیانوسیه برای سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، لیلا جودان نماینده UNFPA در ایران، خانم دکتر کولایی استاد علوم سیاسی دانشگاه و خانم دکتر حسین نژاد حضور یافتند. موضوع این پنل نقش نهادهای مدنی در تکوین صلح و تسهیل حضور زنان در عرصه صلح سازی بود. این بخش از نشست بصورت پرسش و پاسخی میان مدیر پنل و سخنرانان برگزار photo_۲۰۱۹-۰۲-۲۶_۲۳-۰۶-۰۴شد. سخنرانان پنل در پاسخ به سوالات به نقش نهادهای بین المللی در تقویت مشارکت زنان، ترسیم وضعیت خاورمیانه و امکان تحقق صلح در وضعیت فعلی و نقش زنان در فرآیند صلح سازی، رابطه بین تحقق صلح و امنیت در جهان و آماری از مشارکت زنان در فرآیند شکل گیری قوانین بین المللی در زمینه صلح اشاره نمودند.
photo_2019-05-21_20-13-09همچنین در پایان این نشست یکروزه گواهی شرکت در برنامه به شرکت کنندگان داده شد.