ایران در نقشه جهان

طرح چالش های علوم سیاسی کشور

دوشنبه بیست و پنجم آذر ماه 1398

 این نشست که با ابتکار و دعوت  کمیسیون انجمن های علمی کشور برگزار شد از مشاورین رییس جمهور جدید؛ دکتر محمود سریع القلم، دکتر محمد رضا صادق، دکتر سید رضا صالحی امیری، دکتر حسام الدین آشنا، دکتر محمد نهاوندیان حضور داشتند.
پس از سخنان افتتاحیه و مقدماتی  از سوی هر یک از مشاوران رییس جمهور منتخب و وعده کاربست پیشنهادات و توصیه های این جلسه، دکتر مرتضی براری دبیر کمیسیون انجمن های علمی  با ذکر مقدمه ای از حدود 25 نفر از نمایندگان انجمن ها برای طرح ظرفیت های همکاری انجمن ها با دولت و نیز چالش ها و مطالبات سخن بگویند.
از انجمن علوم سیاسی ایران دکتر مجتبی مقصودی با استقرار در جایگاه سخنرانی و در فرصتی بسیار محدود ضمن طرح برخی عملکردهای این انجمن در طول ده ساله گذشته، هفت  نکته اساسی را مورد طرح قرار دادند. نکته اول: تاکید بر بهم پیوستگی وضعیت رشته های علوم انسانی- اجتماعی و سیاسی با وضعیت توسعه یافتگی و میزان پیشرفت کشور. به عبارتی نابسامانی های موجود در این حوزه های دانشگاهی جدای ازفضای عمومی کشور نیست.
دوم: در هشت ساله اخیر، به ویژه در چهار سال گذشته هیچ دیواری کوتاه تر از حوزه علوم اجتماعی و سیاسی یافت نشد . به جبران ناتوانی های اداره کشور و سوء مدیریت های کلان، رشته های علوم اجتماعی و سیاسی کشور با فرافکنی مسئولین،  مورد هجمه قرار گرفتند و بخشی از مشکلات کشور بر گردن این رشته ها نهاده شد و گاه در این عرصه غیرمنصفان و یک طرفه به صاحبنظران این حوزه اتهاماتی زده شد که در هیچ دادگاه صالحه ای مورد دادرسی قرار نگرفت؛ لذا اعاده حیثیت و ارتقاء شان و جایگاه کرامت کوشندگان دانشگاهی  این عرصه وظیفه مقامات و مسئولین حوزه های فرهنگی و اجتماعی کشور دولت جدید است.
سوم: کاهش نقش و جایگاه دپارتمان های دانشگاهی و از جمله دپارتمان های علوم سیاسی در امور آموزشی،  پژوهشی و جذب اساتید و در مقابل افزایش نقش روسای دانشگاه ها  به مثابه یک آفت، نیازمند بازبینی جدی است.
چهارم: دولتی سازی، حکومتی سازی و ایدئولوژیک سازی رشته علوم سیاسی آسیبی بزرگ برای کشور، جامعه دانشگاهی و رشته علوم سیاسی است. تجربه ناموفق کشورهایی که به نحو مشابه ای عمل نموده اند بزرگترین زنهار باش در این عرصه است.
پنجم: هر چند بازبینی و اصلاح وضعیت آموزشی و سرفصل های رشته علوم سیاسی یک الزام اجتناب ناپذیر است، و اصلاح سرفصل لازم و ضروری است ، ولی اصلاحات فعلی و بازنویسی انجام شده مورد تایید قاطبه اصحاب این علم و انجمن علوم سیاسی ایران  نیست.
ششم: درخواست اصلی ما در شرایط فعلی، مسکوت گذاشتن اجرایی سازی این سرفصل ها به مدت یکسال و کسب نظر از انجمن علوم سیاسی ایران برای ارائه نظر کارشناسی است. این تقاضا خواسته بخش اعظم همکاران این رشته دانشگاهی است.
هفتم: انجمن علوم سیاسی ایران به عنوان بزرگترین و فعالترین نهاد دانش سیاست با مرجعیت علمی – پژوهشی لازم ضمن اعلام آمادگی برای اصلاح سرفصل ها و محتوای رشته متناسب با نیازهای کشور و شرایط متحول جهانی، توان بازبینی سرفصل این رشته را دارد؛ لذا با توجه به گستردگی این تلاش در صورتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهادهای متولی این درخواست نمایند و امکانات حمایتی را فراهم نمایند انجمن علوم سیاسی ایران به این مهم همت خواهد گمارد.
در خاتمه این نشست نمایندگان رییس جمهور منتخب وعده  بررسی  و  پیگیری جدی  درخواست ها را دادند.
جهت مطالعه متن اصلی:  http://drmaghsoudi.ir