ایران در نقشه جهان

اهداء جایزه تندیس بزرگمهر توسط انجمن علوم سیاسی ایران

چهارشنبه یکم آذر ماه 1396

 

 

دکتر سیدعبدالامیر نبوی در گفت‌وگو با ایسنا از نهایی شدن ایده یادمان علوم سیاسی و جایزه سال انجمن علوم سیاسی به بهترین‌های جامعه علوم سیاسی ایران به شکل سالانه در آخرین جلسه هیات مدیره انجمن علوم سیاسی خبر داد و افزود: انجمن‌ها و اجتماعات مختلف علمی که به میزانی از سازماندهی تشکیلاتی و نیز احساس هویت جمعی دست یافته‌­اند، در فواصل زمانی مشخص بر اساس یک سلسله شاخص‌­های اصولی به منتخبین خود جوایزی اهداء می­‌کنند و بر این اساس نه تنها بهترین بودن و متقابلا حس قدرشناسی را تشویق می‌­کنند، بلکه ارزش­‌های اساسی خود را معرفی و ترویج و در یک تصویر کلی‌­تر هویت خود را تثبیت می‌­کنند. در این میان جوایز و نشان­‌های تشکل‌­های مردم‌­نهاد در مقایسه با جوایز وابسته به نهادهای دولتی، اگرچه اغلب ارزش مادی کمتری دارند، از اعتبار بیشتری برخوردارند.

وی ادامه داد: انجمن علوم سیاسی ایران، به عنوان اولین و بزرگترین انجمن علمی در این حوزه مطالعاتی، بنا دارد که با اعطای جایزه سال گام مثبت و ماندگاری در راستای تقویت هویت علمی برداشته و میراث ارزشمندی برای آیندگان باقی گذارد. البته جوایز مشابهی در مجموعه علوم انسانی امروزه به شکل سالانه به دانشگاهیان اعطا می­‌شود، اما به دلیل اینکه عمدتا نهادهای وابسته به دولت متولی این امر هستند، جایزه و نشانی که انجمن علوم سیاسی اعطا خواهد کرد پتانسیل کسب اعتبار بالاتری در این حوزه تخصصی خواهد داشت.

نبوی در خصوص سابقه چنین ایده‌ای در انجمن علوم سیاسی بیان کرد: در هیات مدیره پیشین انجمن، این ایده به شکلی مقدماتی طرح و در یک نوبت اجرا شده بود. در آن زمان یک جایزه با عنوان جایزه سال انجمن به یکی از استادان برجسته علوم سیاسی ایران اهداء شد، اما این اقدام تداوم نیافت. در جریان انتخابات اخیر هیات مدیره انجمن، این ایده توسط برخی از کاندیداها که به هیئت مدیره راه یافتند، مجددا طرح و پیگیری شد و البته برخی از علاقه‌مندان و استادان نیز پیشنهادهایی داشتند که در تدوین و نهایی‌سازی ایده مورد استفاده قرار گرفت.

رئیس هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران اظهار کرد: پیش‌نویس اولیه آئین‌نامه اجرایی جایزه سال انجمن در آخرین جلسه هیئت مدیره مورخ شنبه سیزدهم آبانماه به تصویب رسید و بنا شد دبیرخانه یادمان علوم سیاسی در ابتدای زمستان 96 راه‌اندازی شود تا اولین دوره یادمان در بهار 97 برگزار شود.

وی همچنین در خصوص موضوعات و محتوای جوایز تصریح کرد: در آئین‌نامه اجرایی یادمان علوم سیاسی، جوایز به دو بخش اصلی و دانشجویی تفکیک شده‌اند که در هر بخش سه جایزه اصلی بهترین کتاب تالیفی سال، بهترین مقاله پژوهشی سال و بهترین ترجمه سال اهداء خواهد شد. در بخش دانشجویی دو جایزه بهترین پایان‌نامه کارشناسی ارشد و بهترین رساله دکتری سال اضافه می‌شوند. یک جایزه ویژه نیز تحت عنوان استاد نمونه یا چهره برجسته سال در نظر گرفته شده است که از نظر جایگاه و فرایند انتخاب با سایر جوایز متفاوت خواهد بود.

نبوی در این زمینه اضافه کرد: بنابر این است که پس از راه اندازی دبیرخانه برای جمع آوری آثار فراخوان و اعلان عمومی صورت گیرد. برای هر یک از بخش­ها، کمیته ای علمی برای ارزیابی آثار شکل خواهد گرفت که همزمان فرایند ارزیابی آثار را هدایت خواهند کرد. در بخش جایزه ویژه، از میان فهرستی از استادان پیشکسوت و صاحب­نام خانواده علوم سیاسی ایران رای­گیری از اعضای دائمی انجمن انجام خواهد گرفت و این جایزه بنابر انتخاب و نظر اکثریت اعضا به استادان برجسته کشور تعلق خواهد گرفت. همچنین در آئین نامه اجرائی شرایطی دیده شده است که امکان اضافه کردن به محورهای اصلی در آینده میسر باشد و نیز در هر دوره بنابراقتضائات و صلاحدید هیئت مدیره در نظر گرفتن جوایز جنبی دیگری میسر خواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن علوم سیاسی در مورد عنوان و محتوای جایزه نیز  اظهار کرد: در خصوص نام و عنوان جایزه در هیات مدیره بحث‌های زیادی صورت گرفت و پیشنهادهای متنوعی بررسی شد که نهایتا بر نام «تندیس بزرگمهر» جمع‌­بندی و توافق حاصل آمد. بزرگمهر وزیر انوشیروان ساسانی به عنوان یک چهره شناخته شده و اصیل ایرانی، هم نمادی برای سیاست نظری و هم نماینده سیاست عملی مبتنی بر خرد است. این تندیس در دو شکل زرین برای اهداء در بخش اصلی و سیمین برای اهداء در بخش دانشجویی در نظر گرفته شده است. تلاش هیات مدیره انجمن بر این است که در گام اول و در برگزاری اولین دوره یادمان با حداکثر ظرفیت وارد عمل شود و چه بسا در بخش جوایز اصلی علاوه بر فراخوان عمومی مسیرهای دیگری نیز برای شناسایی آثار برجسته مد نظر قرار گیرد.

نبوی در پایان ابراز امیدواری کرد: این اقدام با حمایت اکثریت خانواده بزرگ علوم سیاسی و روابط بین‌­الملل ایران علاوه بر تشویق خلاقیت، شایستگی و تولید دانشی که بر ارزش‌های اساسی این جامعه علمی مبتنی باشد، بنیان مستحکمی برای انسجام هویتی و اثربخشی جامعه علوم سیاسی کشور ایجاد کند.

 

 

منبع: ایسنا

https://www.isna.ir/news/96082916477/