ایران در نقشه جهان

پاسخ معاون آموزشی وزیر علوم به نامه انجمن علوم سیاسی ایران

شنبه بیست و چهارم فروردين ماه 1398

 

 

 

به گزارش روابط عمومی انجمن، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طی نامه ای به پیشنهاد انجمن علوم سیاسی ایران برای مقابله با پدیده تقلب و سرقت علمی پاسخ داد.

در نامه ایشان آمده است:

بازگشت به نامه شماره ۴۰۳۵۸ مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۷ ضمن تشکر از توجه آن انجمن به بررسی و تشخیص "علائم و علل بروز بحران در پذیرش، آموزش و سنجش دانشجویان و استادان" رشته علوم سیاسی به استحضار می رساند:

۱. در اجرای طرح آمایش آموزش عالی، از ابتدای سال ۱۳۹۶ ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور در دو بخش سازمانی و رشته - مقاطع در دستورکار این معاونت قرار گرفته است.

۲. برنامه ساماندهی سازمانی با اولویت مراکز دولتی به پایان رسیده و امید می رود در سال جاری اجرایی شود. برنامه ساماندهی رشته - مقاطع نیز با اولویت مقطع دکتری آغاز و دستورالعمل جدید راه اندازی و ارزشیابی این مقطع تحصیلی تدوین و ماه گذشته به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ گردید. در همین رابطه شیوه نامه ارزشیابی نیز با استفاده از مشورت تعدادی از صاحب نظران و نقطه نظرات ارزشمند آن انجمن در دست تدوین است که به زودی اعلام خواهد شد. در ادامه این مسیر مقاطع دیگر تحصیلی نیز در دستورکار قرار دارد.

 

گفتنی است انجمن علوم سیاسی ایران در دی ماه ۹۷ طی نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از ارائه تحلیلی کوتاه از وضعیت رشته علوم سیاسی در حوزه های مختلف، آمادگی خود را برای همکاری با آن وزارتخانه به منظور مقابله با پدیده تقلب و سرقت علمی اعلام و پیشنهاد مشخص خود را در این زمینه ارائه کرده بود.

پیشنهاد انجمن، تشکیل کميسيونی علمی ويژه بررسی تقلب علمی در پايان نامه ها و رساله ها زيرنظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری بود تا ساليانه 20 پايان نامه و رساله علوم سياسی و روابط بين الملل را به صورت تصادفی و با بهره گيري از نرم افزارهای موجود راستی آزمايی و مجازات خاطيان را طبق قوانين و قواعد مصوب، به وزارت عتف پیشنهاد كند.

همچنین انجمن آمادگی خود را برای تعریف سازوکارهای اجرایی کردن پیشنهاد یادشده اعلام کرده بود.