ایران در نقشه جهان

گزارش اجلاس سالانه انجمن علوم سیاسی شعبه خراسان

پنج شنبه بیست و هشتم اسفند ماه 1393

 

 

در ششم اسفند 1393 اولین اجلاس سالانه انجمن علوم سیاسی ایران شاخه خراسان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد با حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان برگزار گردید. در نشست اول با عنوان نشست علمی غیریت سازی و خشونت در خاورمیانه که از ساعت 15الی 17 به طول انجامید، دکتر مقصودی به نمایندگی از دفتر تهران و دکتر مدیرشانه چی و دکتر تقوی بعنوان سخنرانان این نشست، نقطه نظرات خود را درخصوص وضعیت بحران­خیز منطقه خاورمیانه اعلام داشتند. دکتر مقصودی به بیان شرایط منطقه خاورمیانه پرداخته و بر ضرورت توجه به صلح بعنوان یک ارزش در این منطقه تاکید نموده و فقدان رشته مطالعات صلح در ایران را متذکر شدند. در ادامه ایشان وضعیت ادیان در این منطقه را مورد بررسی و کنکاش قرارداده و از این­رو علاوه بر تنوع ادیان، فقدان نهادهای مدنی و سیاسی، نبود نظام شهروندی و آموزش­های مربوط به آن را زمینه ­ساز گسترش خشونت در منطقه عنوان نمودند. دکتر تقوی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی بعنوان سخنران دوم محور بحث خود را بر تبیین چگونگی شکل­گیری داعش در منطقه خاورمیانه قرارداند.

 

دکتر تقوی ریشه شکل­گیری جنبش­هایی چون داعش را براساس مبنایی سیاسی اجتماعی و نه فکری معرفی نموده و متذکر شدند منازعات سیاسی عامل اصلی قدرتمند شدن داعش درمنطقه است. در ادامه نشست دکتر مدیرشانه­چی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد مشهد، اتحادیه عرب را منشاُ ایجاد بسیاری از درگیری­ها در منطقه خوانده و تاکیدکردند امروزه با دنیایی مواجه هستیم که به سوی منطقه‌گرایی حرکت می‌کند، اما خاورمیانه دچار وضعیت ضدمنطقه‌گرایی شده است. از دیدگاه ایشان درحال حاضر حدود 50 گروه تکفیری درخاورمیانه فعالیت دارند و درگیری­های شیعه و سنی در قرن 21 شکل گرفته و جریان دارد و اتحادیه عرب مسئول تمامی این درگیری­ها است.

 

بعد از پایان سخنرانی و پاسخ­های سخنرانان به سوالات حضار خصوصا دانشجویان، نشست دوم به منظور انتخاب اعضای هیأت مدیره انجمن با ارائه گزارشی از فعالیت­های سال گذشته انجمن توسط دکتر سینایی، رئیس هیأت مدیره انجمن شعبه خراسان، آغاز گردید. بعد از ارائه گزارش و معرفی فعالیت­های انجمن، انتخابات هیأت مدیره با ریاست جلسه توسط دکتر مقصودی برگزارگردید. در این انتخابات 10نفر شرکت کردند که از این تعداد علی اصغر داوودی بعنوان بازرس و محسن مدیرشانه چی، سیدمحمدعلی تقوی، وحید سینایی، رضا دانشمندی و حسین فرزانه پور به عنوان اعضای اصلی این انجمن در خراسان انتخاب شدند. همچنین وحید امانی بعنوان بازرس علی البدل و بهرام شیخ نژاد و مرضیه السادات الوند به عنوان اعضای علی البدل این انجمن انتخاب شدند.