ایران در نقشه جهان

همایش سیاست و شهر برگزار شد

چهارشنبه نهم دي ماه 1394

 

 

در ابتدای این همایش دکتر محمد کاظم سجادپور رئیس انجمن علوم سیاسی ایران خدمت مهمانان و حاضران خیرمقدم گفت و توضیحاتی در مورد برنامه های همایش ارائه داد. در ادامه دکتر علی مرشدی زاد عضو هیئت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران و دبیر علمی همایش با ارائه اطلاعاتی در مورد کیفیت همایش، مقالات رسیده، دسته بندی موضوعات و بررسی آنها گفت که بیش از 200 چکیده به دبیرخانه همایش ارائه شد و بعد از آن هم در مرحله دریافت اصل مقالات بیش از 100 مقاله دریافت شد که مورد بررسی ارزیابان قرار گرفت و نتیجه نهایی به نویسندگان اعلام شد.

دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان سخنران ویژه همایش، به بررسی مفهوم شهر از منظر فلسفه سیاسی و تاریخ تفکر سیاسی پرداخت و گفت مفهوم شهر با مفهوم سیاست کاملا گره خورده است. وی ادامه داد که سه مفهوم شهر، مدینه و پولیس با مفهوم امروزی شهر متفاوتند و این واژه امروز تعبیر و مفهوم خاص خود را دارد. دکتر سلیمی ادامه داد که اداره شهر مدیریت شخصیت جامعه است و هدف گذاری در مدیریت شهری و بافت شهری نشان دهنده شخصیت جامعه است در حالی که بافت شهری از نظر شخصیت سیاسی که نگاه کنیم بیشتر نشان از فربهی ادارات دولتی و فقر بدنه جامعه است و تاکید بیشتر روی ادارات دولتی و بانک ها و مراکز تجاریست و کمتر به دیگر جاها توجه شده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تهران به چهار عنصر اصلی هویتی شهرهای اروپایی اشاره کرد و گفت که محور عمده شکل گیری شهرهای بزرگ اروپا حول چهار چیز بوه است: 1- رودخانه؛ اکثر شهرهای بزرگ اروپایی نزدیک یک رودخانه که نماد زندگی و کشاورزی است شکل گرفته اند 2- بیشتر شهرها حول یک قلعه شکل گرفته اند که مرکزیت سیاسی آن را می رساند 3- کلیسا هم به عنوان یک محور در ایجاد شهرها عمل کرده است که نماد مذهب است و 4- تئاتر هم در شکل گیری و هویت بخشیدن به شهرها نقش ایفا کرده است که نماد هنر است.

دکتر سلیمی با اشاره به تحولات متفاوت سیاسی و رفتارهای متفاوت در بافت شهری گفت مدیریت شهری بدون توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی در شهر غیرممکن است. بنابراین اگر شهر را به عنوان یک جامعه سیاسی نفهمیم و تصمیمات در راستای ایجاد یک شخصیت عمومی برای شهر نباشد، امکان مدیریتی که بتواند شهر ما را به سمت یک زیست بهتر حرکت دهد شکل نخواهد گرفت. لذا موقعی که بحث توسعه پایدار مطرح می شود مساله شهر بسیار مهم است و نباید فقط به محیط زیست و محیط فیزیکی توجه شود و از آن مهمتر محیط زیست اجتماعی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

بعد از اتمام مراسم افتتاحیه همایش و پذیرایی از مهمانان، پنل های تخصصی و ارائه مقالات شروع شد و پژوهشگران و نویسندگان مقاله در پنج پنل تخصصی آخرین یافته های پژوهشی خود را در مورد موضوع همایش به بحث گذاشتند و در پایان هر پنل نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. پنل اول در تالار فردوسی، پنل های دوم، سوم و چهارم در بعد از ظهر و به طور همزمان در سه تالار فردوسی، حافظ و خیام و بعد از آن پنل پنجم در تالار فردوسی برگزار گردید.

در مراسم اختتامیه همایش نیز دکتر مجتبی مقصودی رئیس انجمن مطالعات صلح ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و بعد از وی دکتر سجادپور با جمع بندی مطالب ارائه شده و تشکر ویژه از تمام کسانی که در برگزاری همایش نقش داشته و کمک کردند، ختم مراسم را اعلام کردند.

 

به زودی گزارش کامل همایش بر روی سایت قرار خواهد گرفت