ایران در نقشه جهان

سید فخرالدین شادمان و انحطاط¬اندیشی دوسویه

پنج شنبه دوازدهم اسفند ماه 1395

 

سید فخرالدین شادمان و انحطاط­اندیشی دوسویه

رضا نجف­ زاده[1]

در دوران پهلوی دوم، نظریۀ انحطاط غرب چندین دهه است که در فضای فکری ایرانیان جایی پیدا کرده است. فقراتی از انحطاط غرب اسوالد اشپنگلر به فارسی برگردانده می­شود و ادبیات انحطاط­اندیشی در میان ایرانیان نیز رواجی می­یابد. پرسش از انحطاط ایران پرسشی است که طرحی از آن را زمانی عباس میرزا در دارالسلطنۀ تبریز در دیدار با ژوبر فرانسوی مطرح کرده بود. این پرسش تداوم یافت و در مقاطع بحرانی ایران جدید، همواره از سوی نخبگان ایران مطرح بوده است.

      در میان برخی از روشنفکران روزگار پهلوی دوم انحطاط­اندیشی در واقع به نوعی انحطاط­اندیشی دوسویه بدل می­شود. این انحطاط­اندیشی دوسویه در فضای روشنفکری پس از جنگ جهانی دوم به موازات طرح نظریه­های انحطاط غرب در میان برخی از روشنفکران ایرانی صورت­بندی می­شود. علاوه بر انحطاط ایران، انحطاط غرب نیز به مسئله تبدیل می­شود. غرب دیگر آن مدل آرمانی فرماسیون­های اجتماعی و اقتصادی نیست، بلکه دست­خوش فساد و انحطاط است. غرب دچار بحران اخلاقی و اجتماعی است، و این بحران مقدر است که آن را از پای درآورد. این گفتمان انحطاط­اندیشی دوسویه را هم در میان برخی نخبگان متصل به حکومت می­توان دید و هم در آثار اپوزیسیون روشنفکر چپ­. سید فخرالدین شادمان (۱۲۸۶-۱۳۴۶ شمسی) در مقالاتی چون «تراژدی فرنگ» و کتاب تسخیر تمدن فرنگی (۱۳۲۶)[2]این گفتمان رمانتیستیِ پسااستعماری را بسط داده است.

     در میان جریان­های روشنفکری انتقادی دهه­های چهل و پنجاه که به­طور کلی در چارچوب علوم غیرشاهی می­اندیشیدند، متفکران انحطاط­اندیش را باید بیشتر جدّی گرفت. سید فخرالدین شادمان دکترای علوم سیاسی داشت، در کمبریج و هاروارد فعالیت علمی کرده بود، عضو شورای فرهنگی سلطنت و از کارگزارانِ سازوبرگ­های ایدئولوژیک رژیم شاهی بود. از این لحاظ او را با دکتر ناتل خانلری می­توان مقایسه کرد؛ متفکرانی حکومتی که حکومت را دوست نداشتند در این مقاله قصد داریم ابعاد مختلف انحطاط­اندیشی دوسویه را بر اساس متون سید فخر الدین شادمان به صورت انتقادی تحلیل کنیم. پرسش اصلی پژوهش: اندیشۀ انحطاط­ غرب و شرق چگونه و با کدام عناصر نظری و مفهومی در آثار سید فخرالدین شادمان صورت­بندی شده است؟ پرسش فرعی:اندیشۀ انحطاط در آثار سید فخرالدین شادمان با توجه به کدام زمینه­های سیاسی و تاریخی تدوین می­شد؟

 

کلیدواژگان: انحطاط، غرب، ایران­شناسی، شرق­شناسی، استعمار، نگرش تاریخی. 

 

[1]. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

[2] سید فخر الدین شادمان، تسخیر تمدن فرنگی، تهران، ۱۳۲۶.