ایران در نقشه جهان

شعبه استان کهگیلویه و بویراحمد

جمعه چهارم آذر ماه 1401

بسمه تعالی

گزارش برگزاری آیین تاسیس انجمن علوم سیاسی ایران شعبۀ استان کهگیلویه و بویراحمد

آیین تاسیس دانشگاه یاسوج_page-0001مراسم تاسیس انجمن علوم سیاسی ایران شعبۀ استان کهگیلویه و بویر احمد در ساعت 10:30 روز سه شنبه 24 خرداد 1401 با حضور جمع کثیری از مسئولان استان و دانشگاه یاسوج و همچنین اساتید و دانشجویان دانشگاه­های مختلف استان آغاز گردید. پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، سخنان ضبط شدۀ جناب آقای دکتر کیومرث اشتریان، رئیس انجمن علوم سیاسی ایران، پخش گردید. دکتر اشتریان در سخنرانی کوتاه خود ضمن تبریک تاسیس انجمن علوم سیاسی ایران شعبه استان کهگیلویه و بویر احمد، انجمن علوم سیاسی را یک انجمن مدنی داشتند که به دنبال ارتقای علم سیاست و کاربردهای ان است. ایشان تاسیس شعبات استانی را یکی از برنامه های مهم انجمن علوم سیاسی ایران برشمرده و بر تمرکز شعب استانی بر حل مشکلات و مسائل بومی تاکید نمودند و آن را وظیفه مضاعف شعب استانی دانستند. ایشان به خصوص حل مشکلات زیست محیطی و کارامدی دستگاه­های دولتی را از مسائلی برشمردند که شعب استانی باید بر روی آن­ها تمرکز نمایند. 

در ادامه برنامه، پروفسور علیرضا ابوطالبی، استاد علوم سیاسی دانشگاه ویسکانسین آمریکا، به شکل مجازی سخنرانی خود را با عنوان «جایگاه و اهمیت رشته علوم سیاسی در سطح جهان و وضعیت این رشته در دانشگاه های آمریکا» ایراد نمودند. ایشان ضمن ابزار خوشحالی از فرصتی که برای سخنرانی در جمع دانشجویان علوم سیاسی برای ایشان فراهم شده است در سخنان خود ابتدا به بیان تجربیات شخصی خود از ورود به رشته علوم سیاسی و تدریس این رشته در آمریکا پرداختند. ایشان در ادامه تاریخچه­ کوتاهی از سیر مراحل تحول رشته علوم سیاسی در دانشگاه­های آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز را مورد اشاره قرار دادند. ایشان به خصوص تحولات نظری و گفتمان­های حاکم بر علوم سیاس را در دورۀ مورد بحث مورد بحث قرار دادند. دکتر ابوطالبی در ادامه به وضعیت رشته علوم سیاسی در پرداخته و بر شکاف میان حوزۀ سیاست­گذاری با علم سیاست لزوم کاهش این شکاف و همچنین تاثیر فناوری­های نوین بر دانش و علم سیاست پرداختند.

در بخش بعدی برنامه دو تن از اساتید گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج به ایراد سخنرانی در خصوص بحران روسیه و اوکراین و پیامدهای منطقه­ای و جهانی آن پرداختند. دکتر علیرضا سمیعی اصفهانی دانشیار گروه علوم سیاسی در سخنرانی خود با عنوان «جنگ روسیه و اوکراین و آینده نظم بین المللی» به بررسی جنگ روسیه و اوکراین بر پایه آینده پژوهی و تکنیک سناریو پردازی به بررسی چهار سناریوی مختلف (1. سناریوی مطلوب: ائتلاف سیاسی-نظامی روسیه و چین؛ مهار آمریکا؛ و تغییر قواهد بازی؛ 2. سناریوی محتمل: توافق صلح یا تداوم جنگ و استمرار تنش در نظم بین­المللی؛ و 3. سناریوی ممکن: وقوع جنگ هسته­ای) پرداخته و نتیجه گرفتند که جنگ اوکراین بر نظم بین الملل اثرگذار بوده و نظام بین­الملل را وارد عصر جدیدی ساخته است. دکتر رضا التیامی­نیا هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج هم در سخنرانی خود با عنوان «بررسی ریشه­ها و زمینه­های بحران اوکراین و تاثیر آن بر امنیت ملی ج.ا. ایران در سطوح منطقه­ای و بین المللی» در چارچوب نظریه رئالیسم تهاجمی به تبیین ریشه بحران پرداخته و تاکید نمودند که کشورها به دنبال بیشینه­سازی قدرت در جهت تقویت امنیت ملی خود می­باشند. به اعتقاد ایشان یکی از عوامل اصلی وقوع این بحران توسعه ناتو به سمت شرق و به خطر انداختن امنیت کشورهای مستقل می­باشد. در خصوص تاثیر آن بر امنیت ملی ایران هم اشاره نمودند که توسعه ناتو قطعاً تاثیرات منفی امنیتی بر ثبات و امنیت منطقه، ایران و متحدان منطقه­ای ایران دارد و امنیت انرژی را با خطر جدی مواجه می­کند. پیامد دیگر این بحران این است که باعث همگرایی هر چه بیشتر ایران، روسیه و چین خواهد شد و فرصت خوبی برای تبدیل ایران به مرکز ترانزیت و تجارت و کالا در منطقه فراهم می­شود.

 در ادامه برنامه از دانشجویان برتر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترای رشته علوم سیاسی دانشگاه یاسوج تقدیر شد.

در پایان برنامه با حضور ناظر مورد تایید انجمن علوم سیاسی ایران، جناب آقای دکتر باقر قائمی، انتخابات تعیین اعضای هیئت مدیرۀ انجمن علوم سیاسی ایران شعبه استان کهگیلویه و بویر احمد با مشارکت کاندیداهایی از دانشگاه­های مختلف استان برگزار گردید. پس از شمارش آرا افراد زیر به ترتیب بیشترین آرا را به خود اختصاص داده و به عنوان اعضای هیئت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران شعبه استان کهگیلویه و بویر احمد انتخاب شدند: 1. دکتر علی باقری دولت آبادی؛ 2. دکتر حمداله اکوانی؛ 3. دکتر مجتبی شریعتی؛ 4. دکتر علیرضا سمیعی اصفهانی؛ 5. دکتر ابوذر فتاحی زاده؛ 6. دکتر ابوذر رفیعی قهساره؛ و 7. دکتر رضا التیامی نیا.

سپس اعضای منتخب از بین خود اعضای هیئت مدیره را به شرح زیر انتخاب نمودند:

1. دکتر علیرضا سمیعی اصفهانی (رئیس)

2. دکتر ابوذر فتاحی زاده (نایب رئیس)

3. دکتر مجتبی شریعتی (نایب رئیس)

4. دکتر علی باقری دولت آبادی (عضو انجمن)

5. دکتر حمداله اکوانی (عضو انجمن)

6. دکتر ابوذر رفیعی قهساره (خزانه دار)

7. دکتر رضا التیامی نیا (بازرس)