ایران در نقشه جهان

اطلاعیه انجمن علوم سیاسی ایران در مورد موضوع تغییر سرفصل دروس علوم سیاسی

چهارشنبه بیست و هشتم تير ماه 1396

 

 

نشست مشترک استادان علوم سیاسی و کارگروه تحول و ارتقای علوم سیاسی روز دوشنبه 26 تیرماه برگزار شد. در این نشست که با هدف بررسی برنامه پیشنهادی دوره کارشناسی علوم سیاسی برگزار شد، تعدادی از مدیران گروه های آموزشی علوم سیاسی و روابط بین الملل کشور، اعضای هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران و همچنین بعضی از اعضای کارگروه تحول شرکت داشتند.

در ابتدای جلسه، دکتر محمدباقر خرمشاد، رئیس این کارگروه، درباره فعالیت های صورت گرفته طی 3 سال گذشته توضیحاتی داد و تاکید کرد که همواره سعی بر توجه به سوابق علمی پیشین، استفاده از تجربه دانشگاه های معتبر جهان و نیز رعایت نظرات و پیشنهادهای نهادهای تخصصی و محققان کشور بوده است.

وی در بخشی دیگر یادآور شد که تعریف دروس و سرفصل ها طبق چهار قاعده روزآمدی، کاربردی سازی، اسلامی سازی و بومی سازی (مصوب شورای تخصصی تحول در علوم انسانی) بوده و تقسیم بندی و جاریزی دروس هم بر اساس قواعد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است.

در ادامه این نشست، رئیس انجمن علوم سیاسی ایران و تعدادی از مدیران و نمایندگان گروه های آموزشی از دانشگاه های بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، بوعلی سینای همدان، خوارزمی، یزد، شهیدباهنر کرمان، حکیم سبزواری، لرستان، فردوسی مشهد، رازی کرمانشاه و مازندران انتقادات، توصیه ها و پیشنهادهای خود را درباره برنامه تدوین شده مطرح کردند.

انتقادات و توصیه های مطرح شده، به طور عمده، بر سازو کار انتخاب اعضای کارگروه، همپوشانی برخی دروس و سرفصل ها، وجود اغلاط ویرایشی متعدد در برنامه، عدم توازن شکلی و محتوایی در تعریف دروس و سرفصل ها، هنجاری و جانبدارانه بودن برخی عناوین درسی، ناسازگاری برخی دروس با قواعد چهارگانه مطرح شده و بی توجهی به استقلال علمی هر دانشگاه برای انجام تغییراتی مطابق با شرایط و ظرفیت های منطقه ای تمرکز داشت.

همچنین لزوم اجتناب از شتابزدگی، تلاش برای افزایش مهارت های علمی دانشجویان این رشته و نیز توجه به روند اجرایی کردن هر برنامه ای که تدوین شود، مورد تاکید همه مدعوین بود.

در بخشی از این جلسه، دکتر سیدعبدالامیر نبوی و دکتر قدیر نصری، به نمایندگی از انجمن علوم سیاسی ایران، بخشی از نقطه نظرات این انجمن را درباره برنامه پیشنهادی کارگروه ذیل شش محور بیان کردند. از دیدگاه انجمن، با توجه به روند فعلی کیفیت آموزش و پژوهش در کشور، چاره ای جز بازتعریف دروس و سرفصل های این رشته نیست، ولی به نظر می رسد برنامه بازنگری شده موجب ارتقای کیفیت آموزش، کاهش گریز از یادگیری و تشویق به امر پژوهش نخواهد شد. اگرچه این برنامه در مقایسه با برنامه پیشنهادی گذشته تاحدودی بهبود یافته است، اما در باب سازوکارها،  محتوا و فرایند بازنگری ملاحظات جدی وجود دارد، لذا انجمن برای مشارکت فعالانه، همه جانبه و موثر در جهت اصلاح و ارتقای برنامه به نحوی که برآیند تجربیات و دیدگاه های جامعه علمی ایران باشد. آمادگی دارد.

در پایان، دکتر خرمشاد ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده، بهره گیری هرچه بیشتر از نظرات جامعه علمی را مورد توجه خود و همکارانش دانست. وی تاکید کرد کوشش شده برنامه جدید به صورت علمی و واقع بینانه تدوین شود، هرچند همچنان قابل بازبینی است.

گفتنی است انجمن علوم سیاسی ایران به تلاش مستقلانه و تعامل خود برای دریافت و انعکاس نظرات جامعه علمی علوم سیاسی و روابط بین الملل ادامه خواهد داد.