محسن خلیلی در جلسه آسیبشناسی پژوهشهای علوم سیاسی و اجتماعی که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، اظهار داشت: باید ماهیت پژوهش در علوم سیاسی مشخص شود و دروس حال حاضر علوم سیاسی کافی نبوده و نیازمند هشت درس پژوهشی جدید در این رشته هستیم.وی افزود: ما 14 نوع روش تعیین موضوع داریم که متاسفانه با چهار واحد در دوره کارشناسی نمیتوان همه مفاهیم را به دانشجو منتقل کرد و فقط بحث موضوع روش پژوهش نیازمند درسی جدید است و یکی دیگر از مشکلات بحث ویرایش در پژوهشها است که متاسفانه از طریق استاد به دانشجو ارائه نمیشود.خلیلی بیان داشت: یکی از آسیبهای پژوهش استفاده گسترده از اینترنت برای پژوهش است که دانشجو با این روش به معنای واقعی به پژوهش نمیپردازد.
مجید حیدری چروده، پژوهشگر علوم اجتماعی و استاد دانشگاه نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: متاسفانه امروز جامعه کسانی که از استعداد بالایی برخوردارند را به سوی رشتههای مهندسی و پزشکی سوق میدهد که این یک اشتباه بزرگ است.حیدری بیان داشت: امروز در کشور آمریکا مسائل اجتماعی از صنعت خودروسازی این کشور نیز بالاتر است و این نشان از توجه به مسائل اجتماعی است؛ اما امروز در کشور ما انسجام ساختاری در بحث پژوهش وجود ندارد.
در ادامه این جلسه سعید گازرانی به بیان دیدگاه های خود پرداخت. ایشان گفتند: باید پیش از اینکه به صورت عملی به کاری بپردازیم در ابتدا تفکر و دانش تفکر را بیاموزیم . وی ادامه داد: پژوهش در کشور ما دو چهره دارد؛ چهره نخست اینکه کشور ما در تولید علم با رشد بالایی مواجه است، اما جنبه دیگر پژوهش بحث کیفیسازی این پژوهشها است که باید به آن توجه ویژهای شود. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد خاطرنشان کرد: در ارتباط با پژوهش در علوم سیاسی با مشکل ملاحظات فنی و تکنیکی مواجه هستیم.
گازرانی تصریح کرد: دسته دوم مشکلات در پژوهش مباحث محیطی و سیاسی است و ما امروز در کشور خود با تولید انبوه مدرک و پژوهش مواجه هستیم و ظرفیت دکترا در چند سال اخیر چند برابر شده که این در نهایت نمیتواند مفید باشد. بحث بعدی ملاحظات اخلاقی پژوهش است که متأسفانه به نتایج تحقیق و پژوهش خود نمینگریم و به نظر من علم در غرب تبدیل به یک کالا شده و کتابها و مقالات زیادی مشابه هم چاپ میشود و این در صورتی است که ما در کشور با فروش پایاننامه و مقالات مواجه هستیم که این موضوع نیز بسیار نگرانکننده است. گازرانی بیان کرد: در حوزه پژوهش نیز فضا به گونهای شده است که صرفا تعداد مقاله است که مهم جلوه میکند به طور قطع ما در کنار این موضوعات نیازمند مطالب واقعی آموزشی نیز هستیم اما متاسفانه فضای آموزشی ما به گونهای شده است که دانشجو پژوهش میکند برای نمره، استاد پژوهش میکند برای رتبه و موسسه و یا آموزشگاه نیز برای ارتقا دست به پژوهش میزند.