ایران در نقشه جهان

گزارش نشست بررسی آخرین تحولات برجام

چهارشنبه بیست و سوم دي ماه 1394

 

 

توان دیپلماسی از مولفه های قدرت است/ دیپلماسی بدون قدرت ضعیف است.

    در ابتدای جلسه دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس انجمن علوم سیاسی ایران ضمن خیر مقدم به میهمانان نشست، حضور دکتر عراقچی در این نشست را فرصتی خوب برای بررسی آخرین تحولات برجام دانستند. در ادامه از دکتر عراقچی خواستند که مطالب خود در این زمینه را ارائه دهند.


در این نشست استاد روابط بین الملل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه از برکات برجام این است که یکی از مولفه های قدرت در جمهوری اسلامی ایران را کشف کرد و به منصه ظهور درآورد، گفت: آن نیز توان دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است. هر کشوری از مولفه های قدرت برخوردار است که شامل دو دسته می شوند. مولفه های خدادادی قدرت مانند جغرافیا، جمعیت، موقعیت ژئوپلیتیکی و …، دسته دیگر نیز مولفه های اکتسابی مانند توانایی نظامی هستند. کشورها تلاش می کنند و این توانایی را برای خود ایجاد می کنند که اگر نتوانند ایجاد کنند آن را از دست داده است. توانایی اقتصادی، علمی و توان دیپلماتیک نیز موارد دیگری از مولفه های قدرت اکتسابی هر کشور به شمار می روند.

او در توضیح توان دیپلماتیک یک کشور گفت: توان دیپلماتیک یک کشور این است که کشوری بتواند قدرت خود را در عرصه بین المللی نقد نکند. به تعبیر برخی اساتید علوم سیاسی، دیپلماسی بدون قدرت ضعیف است. اگر حرف یک دیپلمات متکی به منابع قدرت پشت سر آن باشد برنده است. دیپلماسی بدون قدرت ضعیف است اما قدرت بدون دیپلماسی، کور است. قدرت بدون دیپلماسی ممکن است کشور را به سمت خطر ببرد. به طور مثال در حادثه دیشب ن نقض حریم دریایی ایران توسط ملوانان آمریکایی بلافاصله از طریق کانال های دیپلماتیک مشخص شد که جریان چه بوده است که اگر این کانال های دیپلماتیک نبود و طرف مقابل از طرف رسانه و ما نیز از طرف رسانه وارد عمل می شدیم وارد بحرانی می شدیم که نمی دانستیم چطور باید آن را کنترل کرد. به این طریق موضوعی که می توانست به یک بحران تبدیل شود به واسطه دیپلماسی به بهترین شکل حل و فصل شد.

عراقچی  دیپلماسی را یک هنر و توانایی خواند و افزود: به این شکل نیست که بتوان با هر شکلی با دیگران ارتباط برقرار کرد. دیپلمات های فعلی نیز محصول ۳۵ سال تجربه دیپلماتیک کشور هستند و از این روی است که می توانند در برابر چند قدرت جهانی قرار بگیرند و وارد مذاکره شوند. این ناشی از توان دیپلماتیکی است که در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران انباشته شده است. توانایی های دیپلماتیک کشور که دیپلمات های توانا تنها بخشی از آن هستند را نباید دست کم گرفت. در موضوع برجام این توان جمهوری اسلامی ایران خود را به بهترین وجه نشان داد.

 او با اشاره به تعبیر دکتر قاسم افتخاری، عضو هیئت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران اظهار کرد: اگر کسی در ایران به دنبال بمب هسته ای باشد برجام بدترین توافق و اگر به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای باشد برجام بهترین برنامه است. آنچه موجب شد طرف مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند باشد قدرت و اقتدار درونی جمهوری اسلامی ایران است که ما را به اینجا رسانده است.

استاد دانشکده روابط بین الملل خاطرنشان کرد: مولفه های خدادادی با اکتسابی ها جمع و در سه مولفه ذهن استراتژیک، اراده سیاسی و گفتمان ضرب می شوند. به اعتقاد من همه اینها در جمهوری اسلامی ایران جمع شده است. ما از گفتمان ضدسلطه ای برخوردار هستیم که در دنیا حرفی برای گفتن دارد. امیدوار هستم و فکر می کنم جمهوری اسلامی ایران در مسیر یک قدرت فراتر از حتی منطقه ای را در آینده طی می کند. ان شاء الله ما در دوران پسابرجام با قدرت و قوت بیشتری به سمت تبدیل شدن به یک بازیگر جدی بین المللی و یک قدرت بزرگ بین المللی حرکت خواهیم کرد.

 این جلسه که با حضور اساتید، دانشجویان، پزوهشگران و اصحاب رسانه برگزار شد، پرسش و پاسخ حضار  پایان بخش برنامه بود